درمان سرطان پروستات

علائم سرطان پروستات گاهی ممکن است سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ گونه علامتی نداشته باشد. اما با پیشرفت بیماری برخی علائم ظاهر می شوند که عبارتند از: دشواری در ادرار [...]

علائم سرطان پروستات

گاهی ممکن است سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ گونه علامتی نداشته باشد. اما با پیشرفت بیماری برخی علائم ظاهر می شوند که عبارتند از:

  • دشواری در ادرار کردن
  • وجود خون در ادرار
  • احساس ناراحتی در ناحیه لگن
  • استخوان درد
  • دلایل سرطان پروستات

    علت اصلی این سرطان هنوز به طور کامل مشخص نشده است. اما پزشکان معتقدند که این سرطان زمانی اتفاق می افتد که برخی از سلول های پروستات، رشد غیر طبیعی داشته باشند. موتاسیون و جهش در DNA سلول های طبیعی باعث رشد و تقسیم غیر طبیعی سلول ها می شود. در برخی از بیماران، سلول های غیر طبیعی تجزیه و به سایر قسمت های بدن پخش می شوند که اصطلاحا متاستاز نام دارد. سرطان پروستات قبل از متاستاز قابل تشخیص و درمان است. اما در صورت متاستاز، وارد مرحله خطر خواهد شد. این سرطان عمدتا به استخوان متاستاز می دهد.

    عواملی از قبیل افزایش سن، سابقه فامیلی و یا چاقی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

    مرحله این سرطان بر اساس اندازه تومور و میزان متاستاز به بافت ها و ارگان ها تعیین می شود. در مرحله ۰ هیچ گونی متاستاز و یا تهاجم عمقی وجود ندارد. اما در مرحله ۴، سرطان به ارگان های دور نیز متاستاز می دهد.

    معاینات فیزیکی، بررسی سابقه فامیلی بیمار و آزمایش خون (اندازه گیری سطح PSA خون) راه های تشخیص این سرطان هستند. در صورت مشاهده نتایج غیر طبیعی، اولتراسوند و یا بیوپسی (برداشتن قسمت کوچکی از بافت پروستات و بررسی زیر میکروسکوپ) نیاز می شود.

    در صورت متاستاز، سی تی اسکن و MRI نیز تجویز می شود.

    راه های پیشگیری از سرطان پروستات

    تاثیر وزن، فعالیت بدنی و رژیم بر سرطان پروستات به طور قطع مشخص نیست، اما با رعایت یک سری نکات می توان ریسک ابتلا به این سرطان را کاهش داد:

    • مصرف روزانه میوه و سبزیجات
    • داشتن وزن متعادل
    • پرداختن به فعالیت های بدنی و ورزش

    مصرف برخی ویتامین ها از جمله ویتامین E، و یا سویا، احتمال ابتلا به این سرطان  را کم می کند.

    مراقبت های بعد از درمان سرطان پروستات

    متاسفانه در برخی موارد، احتمال بازگشت ویا عود سرطان وجود دارد. اما گاهی، افراد بعد از درمان، به یک نوع سرطان دیگر، مانند سرطان روده و یا ریه مبتلا می شوند که اصطلاحا سرطان ثانویه نامیده می شود.

    راه های درمان سرطان پروستات

    درمان سرطان پروستات به عوامل متعددی از جمله، سرعت پیشرفت سرطان، میزان پخش بیماری و شرایط جسمانی بیمار بستگی دارد.آزمایش خون، معاینات رکتوم و در صورت امکان، بیوپسی از جمله راه هایی هستندکه میزان پیشرفت سرطان را مشخص می کنند. در صورت پیشرفت سرطان پروستات، گزینه های درمانی مانند جراحی و یا رادیوتراپی آغاز می شود.

    جراحی

    جراحی این سرطان به معنی برداشتن غده پروستات، برخی از بافت های اطراف و گره های لنفاوی است. این جراحی به دو صورت انجام می شود:

    • ابزارهایی به یک دستگاه مکانیکی متصل می شوند، و از طریق چندین برش کوچک، در داخل شکم قرار می گیرند. سپس جراح با حرکت دادن این وسیله به برداشتن غده پروستات می پردازد. این روش بسیار دقیق و با کمترین میزان تهاجم می باشد.
    • جراح، برش هایی را در ناحیه تحتانی شکم ایجاد می کند و به جراحی می پردازد.

    این جراح است که تعیین می کند کدام شیوه برای شما مناسب تر است.

    رادیوتراپی یا پرتودرمانی

    در این روش از انرژی بالایی جهت از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. رادیوتراپی نیز به دو صورت انجام می شود:

    • رادیوتراپی خارجی: شما بر روی میزی دراز می کشید و اشعه ایکس و یا پروتون به غده پروستات تابیده می شود. افراد هر پنج روز یک بار تحت چنین درمانی قرار می گیرند.
    • رادیوتراپی داخلی (براکی تراپی): در این حالت، دانه های رادیواکتیو در داخل بافت پروستات کاشته می شوند.

    درد، بی اختیاری اضطراری، بی اختیاری در مدفوع و درد به هنگام مدفوع، می توان از عوارض جانبی رادیوتراپی باشد.

    هورمون درمانی

    هورمون درمانی منجر به توقف تولید هورمون مردانه تستوسترون می شود. قطع این هورمون، به کم شدن سرعت رشد سلول های سرطانی و یا نابودی سلول ها کمک می کند. هورمون درمانی موارد زیر را شامل می شود:

    • داروهایی که تولید تستوسترون را متوقف می کنند.
    • داروهایی که مانع از رسیدن تستوسترون به سلول های سرطانی می شوند.
    • جراحی جهت از بین بردن بیضه. نبود بیضه میزان تولید هورمون تستوسترون را کم می کند.

    هورمون درمانی برای مردانی مناسب است که در مراحل اولیه سرطان هستند، و قبل از اقدام به رادیوتراپی، از این روش استفاده می شود.

    فریز کردن بافت پروستات (کرایوتراپی)

    در طول روند فریز کردن، گاز بسیار سردی در سوزن قرار داده می شود که منجر به فریز بافت اطراف پروستات، و از بین رفتن سلول های سرطانی و برخی از بافت های سالم اطراف نیز می شود.

    شیمی درمانی

    شیمی درمانی با مصرف دارو، موجب نابودی سریع سلول های سرطانی می شود. این روش در مواردی که سرطان در بدن پخش شده، استفاده می گردد.

    بعد از پشت سر گذاشتن مراحل درمانی، افراد بایستی:

    • بیش از قبل به سلامت خود و رژیم غذایی شان اهمیت بدهند.
    • همیشه وزن خود را در حالت تعادل نگه دارند.
    • مصرف الکل و یا سیگار را تا حد ممکن محدود کنند.

    انواع سرطان پروستات

    متاسفانه سرطان پروستات به صورت خوش خیم و بدخیم و یا بزرگی پروستات در اثر عفونت مورد بسیار شایعی در مردان می باشد. در این مقاله به توضیح مختصری در رابطه با دلایل سرطان پروستات و علائم سرطان پروستات پیشرفته و تشخیص سرطان پروستات می پردازیم. سرطان پروستات، عملکرد غده پروستات ( که وظیفه تولید بخشی از مایع منی و کنترل ادرار را دارد)، تحت تاثیر قرار می دهد. غده پروستات درست زیر مثانه و جلوی مقعد قرار دارد. سرطان پروستات ، سرطان بسیار شایعی بوده که در صورت تشخیص در مراحل اولیه، قابل درمان است. آزمایشات منظم در فواصل زمانی معین، جهت تشخیص به هنگام این نوع سرطان و جلوگیری از متاستاز (انتقال به سایر ارگان های بدن) بسیار ضروری است.

    سرطان پروستات خوش خیم

    هایپرپلازی خوش خیم پروستاتیک عارضه شایع بین مردان بالای ۵۰ سال بوده و بزرگی غده پروستات را در پی دارد. این عارضه در سن ۳۰ سالگی شروع شده و به صورت آهسته پیشرفت می کند و بعد از ۵۰ سالگی علائم آن آشکار می شود. بیش از ۵۰ درصد آقایان بالای ۵۰ سال علائم هایپرپلازی خوش خیم پروستات را داشته ولی تنها ۱۰ درصد نیاز به جراحی یا درمان دارویی پیدا می کنند.

    علائم سرطان پروستات خوش خیم

    در هایپرپلازی خوش خیم پروستات، غده پروستات بزرگ می شود. این افزایش سایز ممکن است به مجرای ادراری فشار وارد کند و بر جریان خروجی ادرار تاثیر بگذارد. حتی گاهی موجب انباشته شدن ادرار در مثانه و نیاز به تخلیه گاه و بی گاه ادرار هنگام خواب شود.

    باقی علائم از جمله کاهش جریان ادرار، نیاز به تخلیه فوری ادرار و گاهی نیاز به فشار آوردن برای ادرار کردن می باشد. از علائم خطرناک این ناهنجاری می توان به عفونت مجاری ادراری و بسته شدن کامل مجرای ادرار نام برد.

    سرطان پروستات بد خیم

    در اغلب مواقع هیچ علائمی در مراحل اولیه سرطان پروستات بدخیم وجود ندارد. با این حال در صورت مشاهده علائم به صورت زیر می باشند: احساس متناوب دفع ادرار خصوصاً هنگام خواب

    • احساس سختی هنگام شروع و ادامه ادرار کردن
    •  ادرار کردن و انزال همراه با درد و ناراحتی
    • نعوظ همراه با سختی

    در مراحل پیش رفته سرطان پروستات علائم زیر نیز مشاهده می شود:

    •  درد استخوانی مخصوصاً در ستون فقرات، ران، لگن یا قفسه سینه
    •   شکستگی های استخوانی

    در صورتی که سرطان به ستون فقرات انتقال یابد بیمار با علائم زیر روبرو می شود:

    •  ضعف در پاها
    •  بی اختیاری ادرار
    •  بی اختیاری مدفوع
    • درمان سرطان پروستات بد خیم

    با توجه به اینکه سرطان در مراحل اولیه یا پیش رفته تشخیص داده شود، درمان متفاوت می باشد. راه های درمانی شامل تست PSA، جراحی غده و برداشتن آن، براکی تراپی، پرتو درمانی، هورمون تراپی، شیمی درمانی، محرومیت از آندروژن و … نام برد.

    تاثیر سرطان پروستات بر باروری

    از آنجا که غده پروستات در فعالیت اندام جنسی دخالت دارد، برداشتن این غده تاثیر مستقیمی روی مایع منی و باروری مردان می گذارد. پرتودرمانی بافت پروستات را تحت تاثیر قرار داده و اغلب توانایی باروری در مرد را کاهش می دهد. در طول پرتودرمانی ممکن است اسپرم آسیب ببیند و یا باعث کاهش مایع منی برای انتقال اسپرم شود.

    بهترین راهکار اهدای اسپرم قبل از انجام هرگونه جراحی و راهکار درمانی دیگر می باشد.

    منبع:
    درمان سرطان پروستات

1دیدگاه

  1. از اطلاعرسانی و مطالب آموزشی شما سپاسگذارم

نظرتان را بنویسید

لطفا نامتان را بنویسید
لطفا نظرتان را بنویسید

مرکز پزشکی هسته‌ای