اختلال پای دیابتی

دیابت یکی از بیماری های اصلی آسیب رسان به دستگاههای متعدد بدن است، تعداد زیادی عوارض ناشی از این بیماری وجود دارد که یکی از آنها اختلال پای دیابتی است. [...]

دیابت یکی از بیماری های اصلی آسیب رسان به دستگاههای متعدد بدن است، تعداد زیادی عوارض ناشی از این بیماری وجود دارد که یکی از آنها اختلال پای دیابتی است. تقریباً ۱۵ درصد از کسانی که مبتلا به دیابت هستند در طول زندگی مبتلا به عوارض پای دیابتی می شوند.

اطلاعات کلی:
اختلالات اعصاب و عروق محیطی زمینه ساز پیدایش زخم های پا و عفونی شدن آنها و در نهایت گانگرن پا هستند که می توانند به قطع اندام پایینی منجر شوند. پای دیابتی یکی از علل مهم و نسبتاً شایع بستری بیماران دیابتی در بیمارستانهاست و سالانه میلیاردها دلار هزینه درمان این بیماران در سراسر جهان می شود. طبق بررسی گذشته نگر در مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران زخم پای دیابی در ۳۴٫۷ درصد موارد به قطع عضو مبتلا منجر شده است .

تعریف پای دیابتی:
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) پای یک بیمار دیابتی که احتمال بروز عوارض نظیر زخم شدن و عفونی شدن زخم در صورت بروز و یا عدم ایجاد درگیری بافت های عمقی در آن وجود دارد و نیز اشکالات عصبی و درجات متفاوتی از ضایعات عروقی در آن پیدا شده است به عنوان پای دیابتی (diabetic foot) شناخته می شود .

برای خواندن متن کامل مقاله اختلال پای دیابتی فایل pdf زیر را دانلود کنید.
اختلال پای دیابتی

نظرتان را بنویسید

لطفا نامتان را بنویسید
لطفا نظرتان را بنویسید

مرکز پزشکی هسته‌ای