تاثیر موسیقی بر روی بیماران مبتلا به سرطان

مطالعات جدید نشان می دهد که ۳۰ دقیقه گوش دادن به موزیک در روز به طرز چشمگیری درد اندازه گیری شده را کاهش داد موسیقی می­تواند احساسات مثبت و هورمون­های [...]

مطالعات جدید نشان می دهد که ۳۰ دقیقه گوش دادن به موزیک در روز به طرز چشمگیری درد اندازه گیری شده را کاهش داد موسیقی می­تواند احساسات مثبت و هورمون­های احساس خوب را تحریک کند که درد را مسدود می­کنند.
بر طبق تحقیقات، گوش دادن به موسیقی در خانه، می­تواند درد بیماران و دیگر علائم ناخوشایند مانند خستگی را کاهش دهد.بر طبق گفته ­ی متخصصان گوش دادن به موسیقی می­تواند سبب آزاد سازی مواد شیمیایی ایجاد کننده حس خوب مانند اندورفین­ها و هورمون­های دوپامین و سروتونین گردد.
موسیقی می­تواند به عنوان یک عامل حواس پرتی خوشایند عمل کند، آنها طی یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به سرطان پستان دریافتند که، موسیقی سبب می­شود تا افراد به مواردی به جز بیماری­ خودشان فکر کنند.
هر ساله حدود ۳۶۰۰۰۰ مورد مبتلا به سرطان در انگلستان به همراه ۱٫۷ میلیون مورد در آمریکا تشخیص داده می­شوند. طبق گفته­ ی متخصصان، موسیقی می­تواند فرم ارزان و قابل دسترس بهبود دهندگی کیفیت زندگی افرادی باشد که با این بیماری زندگی می­کنند.
در مطالعه ­ایی که توسط دکتر Feng-Chi Hsieh، دپارتمان رادیولوژی، در بیمارستان عمومیِ Yuan، Kaohsiung، تایوان صورت گرفت، گروهی از ۶۰ نفر بیمار سرطانی را به دو گروه تقسیم نمود.
نیمی از آنان در خانه روی یک دستگاه پخش MP3 به گلچینی از موسیقی کلاسیک، سنتی که توسط تیم مطالعاتی تهیه شده، گوش دادند تا از بین آنها انتخاب کنند. به بیماران دیگر نیز دستگاه پخش MP3 داده شد اما فقط می­توانستند صداهای امبینت را انتخاب کنند، که در گذشته ثابت شده­ اثری ندارند. این زنان قبل از جراحی خود و دوباره پس از ۶، ۱۲ و ۲۴ هفته، شدت ۲۵ علامت مختلف را بر اساس مقیاس­های ۵ نمره درجه بندی کردند.
آنها همچنین ۵ درجه بندی خستگی را – شامل عاطفی و بدنی – نیز بر اساس مقیاس ۵ نمره­ جداگانه امتیاز دهی کردند.همچنین نمرات درد و میانگین نمرات خستگی، در هر ارزیابی کاهش پیدا کرد. در مورد کسانی که به موسیقی گوش می­دهند، خستگی جسمی و روحی نیز در هفته ­ی ششم، کاهش پیدا کرده بود اما پس از آن دیگر کاهش نیافت.
در مقابل، نمرات شدت علائم و درد در گروه کنترل افزایش پیدا کرد و نسبت به شروع آزمایش بالاتر باقی ماند.
کاهش چشمگیر در این نشانه ­ی بیماری در گروه موسیقی درمانی می­تواند به این علت باشد که موسیقی احساسات مثبتی را ایجاد کرد. بر طبق گفته­ ی بیماران، گوش دادن به موسیقی به سلامتی جسمی و فیزیولوژیکی آنان کمک کرد چرا که آنها را از افکار منفی در مورد سرطان دور نگه داشت.
نویسندگان این مطالعه نشان دادند که به طور خلاصه، گوش دادن به موسیقی می­تواند به صورت موقت حواس بیماران را از درد منحرف نموده و برای آنان خوشی را به ارمغان بیاورد. مطالعه ­ی دیگری نشان داد که درمان به شیوه­ گوش دادن به موسیقی به صورت روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، علائم را بهبود بخشید، به آنها امید زنده ماندن را اعطا نمود و به بیماران کمک کرد تا زندگی قبل از سرطان را به خاطر بیاورند.
پژوهشگران نشان دادند که موسیقی این توانایی را داشت تا مواد شیمیایی مسئول احساس خوب را در مغز – سروتونین و دوپامین –افزایش داده که سبب ایجاد احساسات مثبت می­گردد. همچنین توانست عملکردهای سیستم­ های قلبی عروقی، تنفسی، ماهیچه­، اسکلتی، عصبی و متابولیک و تنش ماهیچه ها و درد را نیز متأثر سازد.
بر طبق گفته­ ی نویسنده این پژوهش، دکتر Kuei-Ru Chou از دانشگاه علوم پزشکی تایپه، موسیقی درمانی راحت و مناسب است، روش­های تهاجمی را بکار نگرفته و می­تواند به راحتی توسط افراد، همراه با احساس راحتی و آسایش در خانه­ های خود مورد استفاده قرار گیرد.در حال حاضر خدمات مراقبت از سلامت گران قیمت شده ­اند. همچنین می­توان درمان­ های موسیقی محور مبتنی بر بکارگیری در منزل را بدون صرف هزینه مورد استفاده قرار داد.

منبع:
www.mendel-lab.com

نظرتان را بنویسید

لطفا نامتان را بنویسید
لطفا نظرتان را بنویسید

مرکز پزشکی هسته‌ای