غربالگری سرطان چیست؟

در زمان های بسیار قدیم مردم به دلیل عدم آگاهی از بیماری ها متوجه ی بیشتر بیماری ها نمی ‌شدند و این باعث می شد که سطح بیماری در بدن [...]

در زمان های بسیار قدیم مردم به دلیل عدم آگاهی از بیماری ها متوجه ی بیشتر بیماری ها نمی ‌شدند و این باعث می شد که سطح بیماری در بدن آن ها پیشرفت کند و به مرحله های بسیار حیاتی برسد.در این ‌صورت درمان آن بسیار مشکل می شد. از طرف دیگر پزشکان هم به دلیل اینکه علم به اندازه ی کافی پیشرفت نکرده نبود نمی توانستند راه های زیادی را برای تشخیص بیماری در اختیار بیماران قرار دهند.

اما امروزه آزمایشات بسیار زیادی به وجود امده است که می تواند سطح بیماری در بدن افراد را بررسی کند و تعیین کند که چه درمانی برای او لازم است. وجود این آزمایشات نقش شایانی‌‌ را در بقای بیماران ایفا می کند.

همچنین راه کار بسیار کاربردی برای پزشکان است. پزشکان ‌‌قبل از انتخاب راه درمانی به افراد توصیه می کنند که تحت آزمایشاتی قرار بگیرند تا براساس آن روش درمانی مناسبی را انتخاب کنند. اکنون یکی از این آزمایشات را بررسی می کنیم.

غربالگری سرطان نوعی آزمایش است که قبل از پیدایش علائم بیماری در فرد بیمار سرطان و نوع آن را جستجو می کند. آزمایش غربالگری بر روی تشخیص و شناسایی زودهنگام بیماری تاثیر بسزایی می گذارد و به همین ترتیب می ‌تواند در صورت وجود بیماری درمان آن را نیز آسان تر کند.

نام دیگر آزمایش غربالگری چکاپ نیز می باشد که سازمان بهداشت جهانی آن را یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین سلاح ها برای مبارزه با سرطان می ‌داندغربالگری مجموعه‌ای از تست ‌هایی می باشد که اگر جواب این تست ها برای فردی منفی باشد به نشانه ی این است که فرد سالم است و خیال او راحت می‌ شود.

اما اگر جواب این آزمایش مثبت باشد صد در صد نشان دهنده ی مبتلا بودن فرد به سرطان نمی باشد بلکه فرد باید تحت معاینات و آزمایشات پیگیری دیگری نیز قرار بگیرد. باید اضافه کرد که اگر جواب آزمایشات دیگر فرد نیز مثبت باشد هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا با انجام آزمایش غربالگری سرطان شناسایی شده است و می توان درمان آن را شروع کرد.

هدف اصلی آزمایش غربالگری این است که سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کند. یعنی دقیقاً مراحلی که هیچ علائم و نشانه ای را از خودش بروز نمی ‌دهد. این شناسایی زودهنگام می ‌تواند به پروسه درمان و بهبودی فرد کمک کند و حتی درصد زنده ماندن فرد را نیز افزایش دهد.

این نکته را بدانید زمانی که به پزشک مراجعه می کنید و پزشک، آزمایش غربالگری را به شما پیشنهاد می کند این به معنای این نیست که شما مبتلا به سرطان هستید، بلکه فقط به این معنا می باشد که از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید. چون سرطان ممکن است علائم و نشانه ای را از خودش بروز ندهد.

نظرتان را بنویسید

لطفا نامتان را بنویسید
لطفا نظرتان را بنویسید

مرکز پزشکی هسته‌ای