بهترین رژیم غذایی برای بیماران سرطانی

بهترین غذا برای بیماران مبتلا به سرطان: زمانی که مبتلا به سرطان می شویم چه غذایی را باید بخوریم؟ و حتی چه مواد غذایی را نباید در این دوران مصرف [...]

بهترین غذا برای بیماران مبتلا به سرطان:
زمانی که مبتلا به سرطان می شویم چه غذایی را باید بخوریم؟ و حتی چه مواد غذایی را نباید در این دوران مصرف کنیم؟ در ادامه اثرات شگفت انگیز و نقش تغذیه در سرطان و یک رژیم غذایی سالم برای بیماران سرطانی بیان خواهد شد.

ممکن است اکثر افراد غذا را دست کم بگیرند اما جالب است بدانید تغذیه مناسب در درمان سرطان، تاثیر چشمگیری در موارد زیر دارد:

کاهش درد
درمان و بهبود حالت خستگی
مقاومت بیشتر در برابر عوارض سرطان و داروها
مقاومت در برابر میکروب ها
بهبود روحیه بیمار
افزایش احتمال بهبود کلی بیماری
و…
آنچه که میخورید واقعا مهم است. بدن به اندازه کافی کالری و مواد مغذی نیاز دارد تا قوی و سالم بماند. اما به علت ابتلا به برخی از بیماری ها ممکن است احساس نیاز به خوردن و مصرف برخی از غذاها در بیمار احساس نشود، بنابراین لازم است یک رژیم غذایی سالم برنامه ریزی شود و فرد موظف به اجرای آن گردد مانند دارو.

تغذیه قبل از درمان سرطان:
بهتر است تغذیه درمانی را قبل از درمان کلی شروع کنیم، در طی درمان، بیمار نمی داند عوارض بیماری چگونه در فرد بروز میابد و یا دارو ها چه تاثیری خواهند گذاشت، بنابراین بهتر است از قبل، تقویت های لازم را انجام دهد.

احساس بی اشتهایی در بیمار مبتلا به سرطان:
بیمار ممکن است به هیچ وجه احساس نیاز به غذا پیدا نکند، اما اطرافیان و خود بیمار باید توجه داشته باشد که به اندازه کافی و مرتب آجیل، سبزیجات، سیب زمینی، ماست، برنج و.. را به اندازه کافی مصرف کند.

مشکلات تغذیه در بیماران مبتلا به سرطان:
ممکن است به علت عوارض ناشی از بیماری و دارو:

بیمار دچار مشکلاتی در اشتها، زخم در دهان، مشکل بلع و.. پیدا کرده باشد، در این مواقع باید به دنبال غذاهایی نرم تر و با ادویه کمتری باشید که ناراحتی کمتری را به بیمار وارد کند.

اسهال و یبوست : می توان رژیم غذایی را متناسب با این مشکلات طوری تنظیم کرد که اسهال یا یبوست نیز برطرف شود.

تغییر طعم: ممکن است حس چشایی بیمار تغیر کرده باشد، می توان همانطور که بیمار مایل است مواد غذایی را با طعم بیشتر و یا طعمی که بیمار علاقه دارد پخت.

بنابراین داشتن رژیم غذایی سالم قبل، در حین و پس از درمان سرطان بسیار حائز اهمیت است.

رژیم غذایی سالم در افراد مبتلا به سرطان:
تقسیم وعده های غذایی به وعده های کوچکتر و تعداد بیشتر
مصرف موادغذایی مورد علاقه در هر زمانی از روز
برای خوردن غذا منتظر گرسنگی نباشید
غذایی که مصرف می کنید سرشار از کالری ، پروتئین و مواد مغزی باشد
مصرف مایعات به اندازه کافی
تنقلات در سرطان
مصرف انواع آجیل
میوه ها
سبزیجات
و..
برای آن که بیمار مبتلا به سرطان به خوبی بتواند با بیماری مقابله کند و در این حین ضعیف نشود، نیاز به تغذیه مناسب است. بنابراین با داشتن تغذیه مناسب می توان درصد احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داد .

رژیم غذایی در طول درمان سرطان:
مواد غذایی که مصرف می کنید حتما شامل موارد زیر باشد:

مرغ
ماهی
تخم مرغ
لوبیا
سویا
آجیل
نوشیدن مقدار زیادی مایعات در روز بسیار توصیه می شود.
در آخر : ممکن است عوامل زیادی از جمله عوارض شایع، درتغذیه بیمار دخالت داشته باشد، باید با توجه به همه ی این موارد رژیم غذایی صحیح را برای بیمار در نظر گرفت تا علاوه بر برطرف شدن مشکلات وی، مقاومت بدنی خوبی را با تغذیه بدست آورد.

نظرتان را بنویسید

لطفا نامتان را بنویسید
لطفا نظرتان را بنویسید

مرکز پزشکی هسته‌ای