سرطان خون چگونه ایجاد میشود؟

سرطان خون بر اثر ورود سرطان به سلول‌های خونی به وجود می‌آید و به طور کلی بر اثر تکثیر سلول‌های سرطانی در خون و نامنظم شدن تعداد گلبول‌های و… شکل [...]

سرطان خون بر اثر ورود سرطان به سلول‌های خونی به وجود می‌آید و به طور کلی بر اثر تکثیر سلول‌های سرطانی در خون و نامنظم شدن تعداد گلبول‌های و… شکل می‌گیرد. سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان تشکیل شده از گلبول های قرمز و سفید و یا پلاکت ها هستند. هنگامی که فرد به سرطان خون مبتلا می شود، تولید سلول های خونی به هم می خورد و مغز استخوان فرد به طور غیرعادی شروع به تولید سلول های خونی می کند. این سلول‌هایی که این‌گونه تکثیر می‌شوند عادی و سالم نبوده و نمی‌توانند عملکردی درست داشته باشند. زمانی که سلول های خونی تکثیر غیر عادی دارند، منجربه کاهش سلول های طبیعی و سالم می شوند. در نتیجه اکسیژن و مواد کافی به بافت‌ها و سلول‌های بدن نمی‌رسد و منجر به لخته شدن خون یا افزایش پلاکت‌ها در مسیر خون‌رسانی می‌شود.

انواع سرطان خون:
بر اثر جایگاه و نحوه انتشار این بیماری، برخی از آنها به سه نوع: لوسمی، لنفومی و میلوما تقسیم می شود.

لوسمی: سرطان خون در نوع لوسمی آن از مغز استخوان شروع می شود و توانایی سلول های سفیدخون را کاهش می دهد و همچنین توانایی سلول های بنیادی مغز استخوان را در ساختن سلول های قرمز و پلاکت ها کاهش می دهد.

لنفومی: اما در نوع لنفومی، سیستم لنفاوی هدف قرار می‌گیرد و سبب کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

میلوما: در این نوع از سرطان خون، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود. سرطان خون لنفوئیدی یا لنفوبلاستی بر سلول های سازنده بافت های لنفاوی و سلول‌های لنفاوی تاثیر می‌گذارد، به همین علت سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل می کند. سرطان خون میلوئیدی یا مغز استخوان، بر مغز استخوان تاثیر می‌‌گذارد. این در حالی است که برخی سلول‌های مغز استخوان به گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و سلول‌های پلاکت‌ساز تبدیل می‌شوند و همین عامل طیف گسترش این بیماری را وسیعتر می‌کند.

سرطان خون حاد و مزمن:
انواع سرطان خون ممکن است به صورت حاد و مزمن باشد . بنابراین چهار نوع کلی سرطان خون از جمله لوسمی مزمن می‌لوئیدی، لوسمی حاد میلوئیدی، لوسمی مزمن لنفوئیدی و لوسمی حاد لنفوئیدی وجود دارد. فرد ممکن است مدت ها از ابتلا به سرطان خون مطلع نباشد زیرا در نوع مزمن آن روند بیماری بسیار آهسته تر است.

عوامل بروز سرطان خون:
عوامل محیطی و ژنتیکی می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. گاهی اوقات عوامل ژنتیکی و بیماری‌های ژنتیکی همچون سندروم داون می‌تواند سبب ابتلا به سرطان خون شود. به همین علت توصیه می‌شود که والدین به خصوص مادران به آزمایش‌ها و غربالگری‌های مهم دوران بارداری برای تشخیص نارسایی‌های ژنتیکی بیشتر دقت کنند. با وجود پیشرفت‌های فراوان در علم پزشکی، همچنان بسیاری از عوامل به وجود آورنده سرطان خون، این بیماری مرموز و کشنده پنهان است و امید است که پیشرفت‌های کنونی در علم پزشکی بتواند سنگ بنای پیشرفت‌هایی در درمان و مهار این بیماری باشد.

نظرتان را بنویسید

لطفا نامتان را بنویسید
لطفا نظرتان را بنویسید

مرکز پزشکی هسته‌ای