شادی و راه های شاد زیستن

خانم راضیه بیدختی -مدرس و روانشناس راه آسمان همه ما می دانیم که زندگی پراز فراز و نشیب است. گاهی در عرش سیر می کنیم و گاهی به فرش می [...]

خانم راضیه بیدختی -مدرس و روانشناس راه آسمان

همه ما می دانیم که زندگی پراز فراز و نشیب است. گاهی در عرش سیر می کنیم و گاهی به فرش می افتیم.گاهی از اتفاقی حالمان خوب می شود و گاهی از اتفاق دیگری غمگین و سرگردان می شویم.
همه ما این حالات را تجربه کرده ایم و تقریباً استثنائی وجود ندارد. شاید عنوان مقاله را که خواندید با خودتان گفتید واقعاً با تمام این مشکلات چرا باید شاد باشم؟ آیا دلیلی برای شادی وجود دارد؟ آیا این خوش خیالی نیست که غرق در مشکلات، شاد باشیم؟ تمام این سوالات از ذهن می گذرد اما غمگین بودن و مشکلات را سپری کردن بهتر است یا شاد باشیم و مسئله ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم؟
تصور کنید مسئله ای در زندگی شما پیش آمده و این موضوع شما را غمگین و ناراحت کرده است. روزها و ساعت هابه این مسئله فکر می کنید و غصه می خورید گاهی از فکر زیاد سردرد می شوید و گاهی معده تان درد می گیرد اماآیا با غصه خوردن توانستید مسئله تان را حل کنید؟ یا در کنار مسئله ی به وجود آمده سلامتی خود را هم به خطر انداخته اید؟ عزیزانم غمگین بودن، ناراحتی و استرس باعث می شود بزرگترین نعمت زندگی که سلامتی ست به خطر بیفتد و علاوه بر آن وقتی شما درگیر مشکلی هستید اگر احساسات مثبت مثل شادی و شعف را در خود حفظ کنید باعث باز شدن فکر شما می شود اما احساسات منفی مثل اضطراب، خشم و ترس تفکر شما را محدود خواهد کرد.
این مسئله کاملا واضح است که اگر با فکر باز به مسئله ی پیش آمده نگاه کنید خیلی سریعتر و راحت تر حل خواهد شد.

تعریف شادی از لحاظ علمی:
شادی، خوشحالی یا خرسندی (happiness) یک حالت روانی است که در آن فرد احساس عشق، لذت، خوشبختی و یا شادی می کند.
تحقیقات نشان داده است که شادی رابطه مستقیمی با مسائلی چون تعاملات و روابط اجتماعی، وضعیت فرد از نظر داشتن شریک زندگی، کار و درآمد دارد.
حالا که به اهمیت شادی و شاد زیستن پی بردید ادامه مقاله را بخوانید تا بدانید چگونه می توان شاد بود و شاد زندگی کرد.
۱٫روز خود را با لبخند آغاز کنید.
برخی روانشناسان معتقدند که هر کس کاری را ۲۱ روز انجام دهد تبدیل به عادت خواهد شد. حالا ممکن است برای فردی ۲۱ روز و برای فردی دیگر ۱ ماه طول بکشد تا یک کار تبدیل به عادت شود. این تفاوت فردی افراد است. هدف از نوشتن این جمله این بود که بیاییم لبخند زدن را تبدیل به عادت قشنگ روزانه کنیم. وقتی از خواب بیدار می شوید و روبروی آیینه می ایستید تا صورتتان را بشویید به آینه نگاه کنید و لبخند بزنید حتی اگر حالتان خوب نیست. اگر می توانید با صدای بلندبخندید. خنده با صدای بلند علاوه براینکه تأثیر مثبت بیشتری روی شما می گذارد اطرافیان نیز با خندیدن شما وادار بهلبخند و شاید خنده با صدای بلند شوند. خنده مسری است اگر شما با لبخند به فردی دست بدهید و احوال پرسی کنیدطرف مقابل هم با لبخند به شما پاسخ خواهد داد.

ویکتور هوگو می گوید: خنداندن افراد موجب فراموشی مشکلاتشان می شود .چه انسان نیکوکاریست آن کس که فراموشی را به دیگران هدیه دهد.

خنده جزئی از رفتار انسانی ست که به وسیله ی مغز برای تنظیم احساسات تولید می شود. خنده در دید روانشناسی نشانه ای برای برقرار کردن رابطه ای مثبت با دیگران است.
خنده دشمن استرس و نگرانی ست و دوست سلامتی و باعث زیبایی چهره می شود.
خندیدن باعث کاهش هورمون های استرس زا مثل آدرنالین و کورتیزول خواهد شد. افراد خوشبین و خوش خنده سیستم ایمنی قوی دارند.
این همه مزایا برای یک لبخند که کاملا رایگان است …… پس لبخند بزنید.

۲٫ برای اینکه شاد باشید به دیگران کمک کنید.
حتما همه شما تجربه کمک کردن به دیگران را داشته اید یک حس قشنگ وصف ناپذیر که با غرور و احساس خوشحالی ترکیب می شود.کمک کردن می تواند کمک به یک دوست باشد یا خانواده و یا شاید غریبه ای که هرگز او را ندیده باشید. در هر صورت این موضوع باعث شادی می شود. چرا که فرد احساس مفید بودن می کند و احساس می کند ارزشمند است و می تواند به دیگران یاری برساند. هر روز سعی کنید به محیط اطرافتان توجه کنید و با توجه به توانایی هایتان به یاری کسانی بروید که به کمک شما احتیاج دارند. از خانواده گرفته تا فرد سالخورده ای که برای گذشتن از خیابان به کمک نیاز دارد. همچنین کمک کردن می تواند به کسانی باشد که تشنه ی محبت هستند.
دست و پا گر بشکند با نسخه درمان می شود چشم گریان هم دمی با بوسه خندان می شود

۳٫دیگران را ببخشید و کینه ها را دور بریزید تا شاد شوید.
شاید تجربه کرده باشید که حرف یا رفتار کسی شما را دلگیر کرده باشد و همین موضوع باعث شده باشد که از آن فرد کینه به دل بگیرید مخصوصاً اگر این رفتار چندین بار تکرار شده باشد. توصیه می کنم اگر از فردی کینه به دل دارید به خاطر خودتان آن فرد را ببخشید چرا که رها نکردن کینه بسیار زیان آور است و موجب محدود شدن احساسات مثبت می شود و عصبانیت و خشم را در فرد رشد می دهد.
یک تمرین جالب و فوق العاده توسط کارن ریویچ ابداع شده است این تمرین برای جدا شدن از افکار منفی و رها کردن کینه بسیار مفید است.

الف. کسی را که در زندگی تان از او کینه به دل دارید انتخاب کنید
ب.یک برگ کاغذ سفیدبردارید و دایره ای وسط آن بکشید و چند کلمه درباره دلیل این کینه بنویسید.
ج. سپس بقیه صفحه را از دایره های دیگر پر کنید.
د. هر دایره را با کلمات یا جملاتی درباره ی ویژگی مثبت فردی که از او کینه به دل دارید پر کنید. فکر کنید و حتی اگر محبت کوچکی در زمان گذشته یا حال نسبت به شما انجام داده است یادداشت کنید. بعد از پر کردن دایره ها حالا در مورد آن شخص فکر کنید آیا طرز فکرتان نسبت به آن فرد عوض نشده است؟
اگر این کار را انجام دادید و همچنان نسبت به آن فرد کینه به دل داشتید به یاد بیاورید که کینه به روح شما آسیب می زند و شما را از شادی دور می کند پس به خاطر خودتان او را ببخشید و خود را از انرژی منفی رها کنید.

۴٫ خود را با دیگران مقایسه نکنید.
اگر عادت دارید که مدام خودتان را با دیگران مقایسه می کنید لطفاً دست نگه دارید و این عادت را ترک کنید.
شاید این جمله را بارها شنیده اید “که هیچ گاه باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکن”. این جمله کاملا درست و منطقی است اما من می گویم خود را کلاً تحت هیچ شرایط با دیگران مقایسه نکنید. انسان ها از هر لحاظ با هم متفاوت هستند و این تفاوت هاست که زندگی را زیبا می کند پس اگر قرار باشد خودتان را با کسی مقایسه کنید آن فرد تنها و تنها خودتان هستید. خودتان را با دیروز خود مقایسه کنید که آیا پیشرفتی داشته اید یا قدمی به سمت اهداف خود برداشته اید؟
این موضوع باعث خرسندی خواهد شد و انگیزه شما را نسبت به ادامه زندگی و رسیدن به اهداف بیشتر خواهد کرد.

۵٫ لیستی از کارهایی که شما را شاد می کند تهیه کنید.
هر کدام از ما با انجام دادن کار یا کارهایی احساس خوبی پیدا می کنیم و از درون شاد می شویم. فردی با آب دادن و رسیدگی به گل و گیاه حس خوبی پیدا می کند و فرد دیگر با پیاده روی و آواز خواندن.
پس از اینکه این لیست را تهیه کردید سعی کن در طول هفته به این لیست نگاهی بیندازید و یکی از این کارها را انجام دهید. کارهایی که بیشتر آن ها با هزینه کم و شاید رایگان باشد.
در اینجا لیستی از کارهایی که برخی افراد با آن شاد می شوند را برایتان می آورم به آنها نگاهی بیندازید و بینید که کدام یک از آن ها به تمایلات شما نزدیک است؟
کتاب خواندن، دیدن یک تئاتر، گوش دادن به موسیقی و خوردن چای دارچین در هوای بارانی.
* پیشنهاد می کنم کتاب ۲۰۰۲ را برای شاد زیستن نوشته سیدنی هینس، مطالعه کنید.

۶٫ اهداف خود را یادداشت کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.
افرادی که هدفمند زندگی می کنند و برای آینده خود اهدافی دارند شادتر هستند.
لیستی از اهداف خود تهیه کنید و راه هایی را برای رسیدن به این اهداف که به ذهنتان می رسد یادداشت کنید. این هدف ها می تواند کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد.
هر روز، کاری در جهت پیشبرد اهداف خود انجام دهید. حتی در طول مسیر رسیدن به هدف خود نیز لذت ببرید و شادی خود را معطوف به رسیدن هدف نکنید. شاید مسیر رسیدن به هدف زیباتر و لذت بخش تر از خود هدف باشد.

۷٫ با موسیقی های غمگین و بی محتوا خداحافظی کنید.
در طول روز داخل ماشین یا در منزل سعی کنید به موسیقی های شاد و یا فایل های انگیزشی گوش کنید. موسیقی شاد و پر محتوا روح آدم را جلا می دهد.امروزه موسیقی درمانی نقش مهمی در درمان بسیاری از بیماری ها مخصوصاً بیماری های روحی و روانی دارد.

در پایان این بیت شعر حافظ تقدیم شما همراهان عزیز و دوست داشتنی.

نظرتان را بنویسید

لطفا نامتان را بنویسید
لطفا نظرتان را بنویسید

مرکز پزشکی هسته‌ای