پزشکی هسته ای چیست ؟

پزشکی هسته ای چیست ؟ پزشکی هسته ای در حقیقت دانشی است که با هسته های پرتو زای عناصر ، به جمع آوری اطلاعات تشخیصی در حوزه گسترده ای از [...]

پزشکی هسته ای چیست ؟

پزشکی هسته ای در حقیقت دانشی است که با هسته های پرتو زای عناصر ، به جمع آوری اطلاعات تشخیصی در حوزه گسترده ای از بیماریها پرداخته است.
به زبان ساده، رادیو نکلوئید ها یا همان هسته های عناصر پرتوزا، وارد سیستم بدن می شوند که در اکثر مواقع این رادیونکلوئیدها بوسیله ی اتصال به یک دارو که مخصوص عملکرد اندام خاصی است وارد بدن میشوند تا بتوان به تشخیص بیماریهایی چون بیماری عروق کرونر قلب، آمبولی ریوی ، مشکلات کارکرد سیستم کلیوی، مشکلات عملکرد سیستم تیروئید، سرطان تیروئید، مشکلات استخوانی و متا ستازهای استخوانی، تشخیص التهاب ، سرطان ، مشکلات سیستم مغزی نخاعی و دیگر بیماریها پرداخت.
البته رادیو نکلوئیدها کاربرد درمانی نیز دارنداما بیشتر کاربرد آنها در پزشکی هسته ای برای تصویر برداری ( اسکن) از عملکرد قسمت های مختلف بدن است.
در اسکن پزشکی هسته ای پس از ورود رادیو نکلوئید به بدن بیمار برای تصویربرداری از محل قرارگیری رادیو نکلوئید در اندام های مختلف از دستگاههای SPECT و PET استفاده میشود.
لازم به ذکر است؛ یکی از پیشرفته ترین مراکز پزشکی هسته ای کشور در تیر ماه سال ۱۳۹۷ به همت خیرین موسسه راه آسمان در استان سمنان افتتاح گردید و در این مدت بالغ بر ۴۰۰۰ اسکن هسته ای برای بیماران انجام شده است.

“روابط عمومی راه آسمان”

نظرتان را بنویسید

لطفا نامتان را بنویسید
لطفا نظرتان را بنویسید

مرکز پزشکی هسته‌ای